Wednesday, May 6, 2009

My two girls' birthday

12 JamadilAwal 1430H

Hari ini, 7 Mei 2009 genaplah 6 tahun dan 2 tahun umur si kakak Batrisyia dan baby Damia.

Mungkin ramai yang menyangka saya terror planning sbb dapat tarikh lahir yang sama untuk kedua2 anak perempuan saya. Tapi sebenarnya ada cerita disebalik tarikh kelahiran mereka.

Batrisyia was born in the year 2003. Jika diingat bagaimana susahnya pengalaman yang terpaksa dilalui semasa melahirkannya mungkin saya sudah serik untuk mempunyai anak lagi. Namun mungkin naluri seorang ibu mengatasi segala perasaan ngeri tersebut. Walaupun si abang Arif dilahirkan secara caesarean section, saya ingin juga mencuba melahirkan anak kedua secara normal. Setelah meminta nasihat doktor, saya beranikan diri untuk mencuba bersalin secara normal.

Pada tarikh 7/5/2003, early in the morning before dawn I could feel a mild contraction. Since this was the second time and the rate of contraction was still mild, I took my own sweet time to get ready to go to the hospital. Pagi tu sempat lagi pekena roti canai. Around 8 a.m only Mr. Huby and I went to U.H. Sampai je disana nurse just do all the necessary preparation. When the doc check, the womb had just has the opening of 3cm, so terus diorang suruh saya baring dan pasangkan alat utk mengukur tahap contraction.

I was unlucky because Dr. Idora, whom used to see me was not in duty at that time. Dan dia juga terlupa untuk tinggalkan pesanan kpd nurse yang bertugas utk call dia jika saya mengalami contraction awal dari ygn dijangka. So, the other doc has to perform the task.

Bila menjelang tghari dan petang sakit dah makin kuat tapi progress agak perlahan, sampai dah ke pukul 10 malam barulah pintu rahim terbuka sepenuhnya. Tapi tah mengapa kepala baby masih tak betul2 turun. Oleh kerana dr takut baby lemas, jadi diorg terpaksa gunakan vakum supaya baby dapat keluar. Elok sahaja baby keluar saya tumpah darah dengan banyak dan terpaksa tambah darah sebanyak 2 liter.
I had a 4th degree tear....(istilah ni hanya dr dan mereka yg pernah mengalam sahaja yang mungkin faham...). Saya juga pengsan kerana hilang banayk darah. Dr terpaksa perform major operation to the tearing. Dalam keadaan mamai2 tu, saya nampak keadaan yang kelam-kabut kerana nak selamatkan saya.

Sejak baby lahir hinggalah keesokkan harinya saya masih tak dapat jumpa lagi baby. Dan besoknya bila Dr Idora datang, the first thing that she said to me was that " I'm so sorry that you had a hard time yesterday" she also regret that she has not been called. Pagi tu juga baru saya perasan yang badan saya bengkak dan lebam sana sini, mungkin disebabkan banyak injection yang terpaksa nurse dan doc lakukan semasa keadaan cemas semalamnya.

Bila bagitau dr yg saya tak tengok lagi baby, cepat2 dia suruh nurse bawakkan baby. Risau juga saya takut tertukar baby dgn orang lain.

After a month I came for the follow up. Dan masa tu bila dr check, they told me that I have to undergone a vagina recostructive surgery. I was quite surprise and seek for a second opinion. Sampai pergi kelantan jumpa gynae kat sana, kawan Yop. Dan dia juga agree to the U.H's doc suggestion. The surgery need to be performed after 6 month from the date I delivered the baby. However, it is not a major surgery. But still I need to stay at the hospital for one day.

Thinking of it, that's why I choose to have an elective ceasarian section for my third child. So, itu pasalla dapat pilih tarikh lahir yang sama, kebetulannya cuma dari perkiraan doc, baby dah cukup bulan sama tarikh dengan hari lahir si kakak Batrisyia....

Olehh kerana hari jadinya jatuh hari bekerja, dan saya pun agak kemalasan nak membuat party di rumah, jadi saya buatkan kek dan hantar ke tadikanya. Lebih meriah jika dia sambut bersama kwn2nya....

Si baby Damia pun tompang la sekaki.......









0 comments:

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates