Friday, September 19, 2008

19 Ramadhan 1429H

Diam tak diam dah lebih separuh bulan Ramadhan pergi meninggalkan kita. Dalam kesibukan melayan kerenah anak2 berpuasa, persiapan menjelang Syawal, menguruskan rumahtangga dan anak2; sedetik dua ingatan saya melayang teringatkan arwah Etak. Betapa selama ini dia redho dengan takdir yang telah ditetapkan keatas dirinya. Banyak perkara yang berlaku kepadanya sejak dia berkahwin yang amat sukar diterima oleh kami sekeluarga, namun dia tetap tabah menjalani kehidupan tanpa rasa kesal dan ingin berpaling. Perjalanan kehidupannya yang saya kira penuh kepayahan dan pemergiannya dengan tenang menimbulkan rasa kesyukuran yang teramat sangat di jiwa saya dengan apa yang telah saya miliki. Selama ini saya selalu rasa ada kekurangan dan ketidakpuasan hati terhadap apa yang telah saya kecapi, namun dengan memori arwah Etak diingatan akan saya cuba jadikan panduan hidup yang berguna dan belajar menerima kekurangan dalam mendidik jiwa menjadi seorang yang penyabar. Hanya Allah yang mengetahui tentang segala apa yang telah berlaku kepada arwah Etak, semoga ruh Etak sentiasa tenang dan dicucuri rahmatmu ya Allah.....

Dalam pada teringatkan arwah Etak, juadah berbuka harus juga saya sediakan untuk kami sekeluarga. Hari ini saya memilih resepi ala kebaratan...tentu Etak tak pernah menjamah hidangan seperti ini......aahhh...teringatkan Etak lagi....


Resepi ini sebenarnya saya dapat semasa menonton show hosted by Racheal Ray. Ada di NTV9 setiap isnin hingga jumaat pukul 11 pagi. Mulanya saya nak check diinternet resepi sebenar, tp connection bermasalah pula, jadi saya masaklah mengikut apa yg saya ingat....


Meat Loaf

Bahan2

1 pek daging cincang Ramli Burger
1 ulas bawang besar diracik
3 ulas bawang putih diracik
1 biji cili merah diracik
1 genggam parutan keju
6-8 ketul biskut lutut dipotong kiub
sejemput daun sup dihiris halus
1 sudu teh garam
1 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu teh serbuk oregano
sebiiji telur


Cara
Gaul rata semua bahan menggunakan tangan. Bentukkan seperti loaf dan bakar dalam loyang yang dilapik aluminium foil pada suhu 220 degree C selama 40 minit atau sehingga masak. Pabila masak potong melintang seperti memotong sebuku roti.

PASTA SALAD
Bahan2
1/2 paket pasta curl direbus hingga empuk
Tomato ceri

Bhn A
Cili sos maggi bawang putih
2 biji bawang putih diracik halus
1 biji bawang besar dimayang
3 sudu besar mayonis
1/2 sudu teh garam

Bhn B
1 batang carrot dipotong dadu
1/2 biji sengkuang sederhana besar dipotong dadu
6 tangkai asparagus

Cara
Campurkan semua bahan A kedalam mangkuk dan gaul dgn pasta yg telah direbus. Masukkan tomato ceri. Masukkan bahan B yang telah direbus hingga empuk. Gaul rata kesemuanya. Hidangkan bersama meat loaf.


campurkan semua bahan
gaul rata
bentukkan seperti sebuku roti
letakkan dalam loyang yg dilapik aluminium foil dan bakar
potong slices seperti roti

pasta salad with meat loaf



"Kepuasan itu terletak pada usaha bukannya pada pencapaian. Usaha sempurna adalah kemenangan sempurna...”

0 comments:

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates