Thursday, October 16, 2008

Open House for Housewives

Masuk hari ini dah separuh Syawal berlalu, di sana sini ramai yang mengambil peluang mengadakan rumah terbuka. Di bandar memang begitu lazimnya, jika nak berkunjung untuk beraya kenalah bagitau tuan rumah terlebih dahulu, kalau tidak mungkin terpaksa pulang begitu sahaja kerana tiada orang di rumah. Di bandar juga biasanya kita tunggu jiran atau rakan jemput ke rumah dahulu barulah boleh datang beraya. Lain pula halnya jika dikampung, kalau nak beraya tak kisah bila2 pun tak apa.

Alhamdulillah, awal2 lagi saya telah plan untuk puasa qada serta puasa 6 sekaligus. Siap sahaja puasa, plan nak ajak geng2 di apartment ni yang housewives datang makan2 di rumah. Fikir2 waktu yang sesuai ialah ajak diorang datang makan breakfast. Tapi tak le subuh 'sepiie' sangat...dalam lebih kurang antara 9 pagi sampai tengahari sebelum masing2 sebuk pula nak ambik atau tunggu anak balik tadika dan juga nak prepare lunch untuk yang ada anak2 yang sekolah rendah.

Jadi menu pilihan untuk breakfast Syawal hari ke 15 ini adalah ketupat mini dan kuah lodeh serta sambal tumis; lemang dan rendang ayam; cupcakes yang saya beri nama chocolate oreo temptation juga kek buah kukus serta nugget yg sesuai utk kanak2.

Rendang ayam ini saya masak stail masakan Encik semasa di kampung dulu2. Resepinya:

Bahan2

Seekor ayam di potong kecil (saya buang sebahagian besar kulitnya)
*5 ulas bawang merah besar - dimayang
*3 ulas bawang putih - dimayang
*2 inci halia - di potong halus memanjang
*2 helai daun kunyit - dihiris halus
*2 tangkai serai - diketuk
*2 sudu besar kerisik
*2 - 3 sudu besar cili boh (mengikut kesesuaian kepedasan yg diingini)
*2 - 3 sudu teh garam atau secukup rasa
*1/2 sudu besar paste asam jawa
1 1/2 biji kelapa - diambil santan pekat dahulu kemudian hampas kelapa diperah lagi dapatkan santan cair yang kuantitinya dapat menutupi ayam yang diletakkan didalam kuali

Cara

Basuh ayam dan toskan sebentar. Masukkan ke dalam kuali. Timbunkan ke atas ayam bahan-bahan bertanda *. Masukkan santan cair hingga parasnya menutupi ayam. Masak dengan api sederhana. Kacau hingga semua bahan bercampur gaul dengan ayam. Kacau lagi sekali sekala untuk mengelakkan ia lekat di permukaan kuali. Apabila sudah menggelegak atau kuah ayam tinggal separuh daripada semasa mula2 dimasak tadi, tuangkan santan pekat. Kacau lagi sekali sekala dan rasa jika perlu untuk tambah garam lagi. Masak lah sehingga kuah pekat.


Masa mula2 hidang tu lupa pulak nak ambik gambar, ni je lah gambar yang ada masa dah separuh kena makan....

Kuah lodeh mak mertua's stail
ketupat mini
rendang ayam Encik's stail
lemang...beli sajaaa...
My new cc - chocolate temptation oreo

Untuk geng2 Mr. Huby serta wife diorang yang bekerja buat next round of open house pula.....


"Kepuasan itu terletak pada usaha bukannya pada pencapaian. Usaha sempurna adalah kemenangan sempurna...”

0 comments:

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates