Saturday, November 1, 2008

Nasi Dagang

3 Zulkaedah 1429H

Hari ini saya nak bercerita tentang resepi nasi dagang. Masa bulan puasa yg lepas lagi dah teringin nak makan. Ada sekali tu pergi PARAM tak ada orang jual la pulak. Bila belek2 kat myresipi.com jumpa pulak. Tu yang beriya2 nak try buat tu....

Bila tengok kat myresipi.com ada banyak version sebenarnya resepi dan cara memasaknya. Jadi saya cuba memasak mngikut apa bahan yg available di dapur saya...

Bahan2 Untuk Nasi

2 pot kecil beras dagang yang bewarna perang
2 pot kecil beras wangi
1 1/2 kotak kecil santan
3 ulas bawang putih dimayang
1 ulas bawang besar dimayang
1 inci halia dipotong seperti bilah mancis
1 sudu teh halba
garam

Cara

Basuh beras bersih2 dan rendam semalaman. Sediakan periuk kukus yg dilapik dgn kain napkin bersih agar beras tidak jatuh kedalam lubang2 pada periuk. Tunggu sehingga air kukus mendidih dan masukkan beras yang telah ditoskan. Kukus sehingga beras agak-agak 3/4 masak. Keluarkan beras dan masukkan ke dalam besen besar dan tambah 1/2 kotak santan, air hingga hampir menutupi paras beras serta garam (saya guna lebih kurang 1 1/2 sudu teh garam). Biar seketika hingga beras jadi kembang. Gaul beras dengan bawang, halia, dan halba. Toskan semula dan arun dengan santan pekat setelah itu kukus lagi sekali hingga beras masak elok.

Bahan2 Untuk Gulai Ikan Tongkol

1 ekor ikan tongkol besar di kerat2 dan direbus bersama 3 keping asam
2 biji bawang besar, 3 ulas bawang putih, 2 cm halia } di'blend'
4 sudu besar biji ketumbar dikisar halus
3 sudu besar rempah kari
1 kotak santan
2-3 cawan air

Cara2

Masak santan bersama air hingga naik minyak. Masukkan bahan yang telah di blend serta serbuk kari. Tunggu hingga mendidih masukkan ikan yang telah direbus. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Reneh seketika.

Bahan acar

2 batang timun
1 batang lobak merah
1/2 biji bawang besar
1 biji lada besar
cuka, garam, gula

Cara2
Timun dan lobak dihiris panjang2. Bawang dan lada dimayang. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka, garam dan gula. Simpan di dalam peti untuk seketika.







"Kepuasan itu terletak pada usaha bukannya pada pencapaian. Usaha sempurna adalah kemenangan sempurna...”

0 comments:

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates