Tuesday, September 9, 2008

7 Ramadhan

Hari ini dah lega sikit, sebab cc yang 160 tu dah siap, tinggal lagi 20 additional order from bos dan secretary di ofis southern region.

Mr. Huby pagi2 dan melayan budak berdua tu bawak pergi swimming. Si abang yang posa tu yang beriya2 sebenarnya nak pergi swimming...alasannya dok rumah pun bukan boleh makan...haiii...suka hati la....jangan pi minum air pool tu sudah...

Alhamdulillah posa si abang hari ni tak bolos, boleh je sebenarnya kalo dia nak puasa...saje..je...buat2 tak larat...

Hari ini terasa rajin sikit nak buat pizza. Fikir2 apa nak buat untuk makanan manisnya. Hmm..dapat idea! Buat aje satu doh donut, pas tu separuh buat donat separuh lagi buat base pizza. Kan senang!

DOH DONUT (dapat 10 ketul donut untuk separuh doh)

Bahan2
340gm tepung roti
160gm tepung kek
80gm gula halus
1 st baking powder
1 st garam
2 st yis - boleh juga gunakan sepaket habis paket yis yg warna kuning tu
1 sb susu tepung
2 biji telur
200ml air sejuk
60gm shortening

Cara
Masukkan semua bahan kecuali shortening dalam mangkuk pemutar dan gunakan dough hook untuk menguli selama 3 minit. Masukkan shortening dan uli selama 10 minit dengan kelajuan maksima. Boleh uji doh dengan cara ambil secubit dan tarik tepung itu. Doh yang sudah terbentuk elok ialah apabila ditarik ia dapat membentuk lapisan yg nipis tanpa koyak. Perap doh selama 1/2 jam atau hingga ia naik sekali ganda. Tumbuk doh yang telah naik untuk mengeluarkan angin daripada doh yg telah kembang itu. Ambil separuh daripada adunan doh dan canai hingga tebalnya menjadi 1/2cm lipat 2 dan canai lagi. Buat yang sama 2 atau 3 kali. Ambil penerap bentuk donut cecahkan ke dlam tepung supaya doh tidak melekat pada penerap donut apabila ditekan kepada doh nanti. Terap pada doh dan bentukkan donut sehingga habis doh digunakan. Letakkan di atas tray yang ditabur tepung atau paper cup yang licin untuk mengelakkan doh melekat apabila hendak mengangkatnya nanti. Biar lagi 1 atau 2 jam supaya doh membesar seperti yang diinginkan dan goreng didalam minyak panas dengan api perlahan. Paipkan coklat masakan yang telah dicairkan mengikut corak yg diinginkan dan taburkan kepingan badam.




PIZZA

Bhn untuk topping

1 tin sos prego perasa apa2
1 sudu besar minyak jagung untuk menumis
3 ulas bawang putih diracik halus
2, 3 renjis lada putih
2, 3 renjis lada hitam
2 genggam mix vege
4 biji tomato buah dipotong dadu
6 batang sosej dipotong bulat
2 genggam keju parut mozarella

Cara

Panaskan periuk dengan minyak. Masukkan bawang putih dan tumis hingga kuning.Masukkan mix vege dan kacau hingga sayur sedikit empuk. Masukkan sos prego. Masukkan sedikit air kedalam tin prego yang telah dikeluarkan isinya dan goncang sedikit untuk membersihkan lebihan sos didalamnya(supaya tak membazir!). Masukkan lebihan sos itu kedalam periuk dan kacau rata. Masukkan lada putih, lada hitam dan garam jika perlu. (Biasanya sos prego telah dimasukkan garam).

Sediakan 2 mangkuk pembakar berukuran dalam 8 inci diameter. Tabur sedikit tepung. Canai sebahagian daripada doh donut yang telah disediakan tadi bentuk bulat agar dapat menutupi seluruh mangkuk pembakar. Tekan2 dengan jari pada doh didalam mangkuk pembakar dan masukkan kedalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200 darjah C selama 15 minit. Masukkan beberapa senduk sos pizza dibahagi sama rata kepada 2 mangkuk doh tadi dan ratakan. Taburkan sosej, tomato dan parutan keju mozarella. Bakar lagi selama 15 minit. Siap dihidang!







"Kepuasan itu terletak pada usaha bukannya pada pencapaian. Usaha sempurna adalah kemenangan sempurna...”

0 comments:

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates