Monday, October 6, 2008

Daging masak kicap

Balik dari beraya di kampung ituhari, tengok dalam freezer ada lagi seketul daging yg belum sempat dimasak. Kira ni daging beku abes lah nih...Tapi sebenarnya daging fresh tak elok utk org yg ada penyakit darah tinggi, maybe sebab darahnya masih 'panas' lagi dimakan pula oleh org yg ada darah tinggi memang 'kena' lah...
Dari hari tu dah plan nak buat daging masak kicap. Teringatkan ada sekali tu, Kak Tun cerita yg Yop sampaikan sms dia tanya resepi masak kicap ni. Masa Encik sihat, dialah yg selalu prepare daging masak kicap ni. Sepupu Encik yg kami gelarkan Mak We pun selalu masak stail ni. Jadi saya pun call lah Kak Tun utk tanya resepi dan cara menyediakannya.

Bahan2
1/2 kilo daging direbus hingga lembut
minyak utk menggoreng

Bahan kisar
3 ulas bawang besar
6 ulas bawang putih
15 tangkai cili kering
2 inci halia
2 sudu besar minyak jagung utk menumis

Bahan ditumbuk
1 sudu besar lada hitam (boleh tambah jika nak lebih 'hot')

3 sudu besar tomato sos
4 sudu besar kicap masin
1/2 sudu besar gula
1 biji bawang besar dipotong bulat

Cara
Toskan daging yang telah direbus. Potong nipis melintang ira. Goreng daging yg telah dipotong, tidak perlu terlalu garing. Part menggoreng ni bahaya sedikit sebab minyak akan meletup2 sebab daging berair, jadi utk mengelakkan ia meletup letakkan gaging diatas kitchen tissue dan lap sebelum menggoreng. Tumbuk kepingan daging yang telah digoreng dalam lesung batu hingga ia menjadi nipis tetapi jgn sampai hancur pula.

Tumis bahan kisar dan lada hitam yang telah ditumbuk hingga naik bau. Masukkan sos tomato, kicap dan gula serta air rebusan daging tadi. Banyak kuah bergantung kepada pilihan sendiri. Masukkan daging yang telah ditumbuk. Renehkan hingga daging dan kuah sebati. Masukkan bawang yang dipotong bulat reneh kan sebentar lagi. Tutup api. Hidangkan.

Nota:
Daging masak kicap ini lebih sedap dimakan keesokkan harinya setelah dipanaskan.


Yang lain daripada lain resepi ni saya rasa ialah cara penyediaan dagingnya yg digoreng dan ditumbuk terlebih dahulu. Resepi2 yg saya jumpa di internet tak ada lagi yg begini. So kira special lah masakan daging masak kicap resepi keluarga saya ni....






"Kepuasan itu terletak pada usaha bukannya pada pencapaian. Usaha sempurna adalah kemenangan sempurna...”

3 comments:

Anonymous said...

Tambah style sikit.
Daging yg direbus bawa keluar dan ia akan kering & dihiris nipis. Kemudian terus ditumbuk dan digoreng hingga naik bau wangi. Kemudian dimasukan dalam kuih kicap yg disediakan. Boleh juga taruh cuka sesudu-dua untuk lebih kick.

Mai said...

Oooo....ok...tumbuk dulu baru gereng eh? Tah la... aritu buat goreng dulu baru tumbuk....

Unknown said...

My mom slalu tmbuk dlu sblum goreng snang nanti nk goreng bile dh ditmbuk

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates